Zwalm, Beveren, Genk, Hasselt, Sint-Niklaas, Mechelen, Aalst en Gent gingen Heist voor.

Ze sloten zich samen met Leuven al aan bij de 'Coalitie van 30'.

'We engageren ons hiermee om de zone 30 binnen de bebouwde kom breder uit te rollen', klinkt het in Heist. 'Want een zone 30 maakt een stad of gemeente verkeersveiliger. Bewoners en bezoekers kiezen er dan bewust voor om meer de fiets te nemen of te voet te gaan.

Lokaal Bestuur Heist-op-den-Berg sluit zich aan bij dit initiatief van de stad Leuven, VSV, VVSG en Fietsersberaad Vlaanderen. Met de ondertekening van de intentieverklaring onderstreept het lokale bestuur dat verkeersveiligheid en leefbaarheid zijn prioriteiten zijn.

Veiliger verkeer

Een vermindering van de rijsnelheid kan het aantal verkeersslachtoffers drastisch verminderen.

De bestuurder van een wagen heeft een breder gezichtsveld wanneer hij 30 km/uur rijdt dan wanneer dat 50 km/uur is. Bovendien heeft de wagen een kortere remafstand (13 meter bij 30 km/uur, 27 meter bij 50 km/uur). Mocht er toch een aanrijding plaatsvinden, dan zijn de gevolgen minder zwaar. De snelheidsverschillen tussen fietser en automobilist verkleinen.

Leefbaarheid

Ook de leefbaarheid wint erbij. Een snelheidsverlaging nodigt uit tot stappen en fietsen. Een straat in de bebouwde kom is niet alleen een verkeersgebied. Het is vooral een verblijfsgebied.

Een snelheidsbeperking biedt mogelijkheden tot weginrichtingen met bredere voetpaden, meer groen en meer ontmoetingsmogelijkheden.
Daarnaast zorgt het voor minder luchtvervuiling, minder geluidsoverlast, minder sluipverkeer en bovenal een betere levenskwaliteit. Het is een echte win-winsituatie.

Verdere uitrol zone 30

Lokaal Bestuur Heist-op-den-Berg is al geruime tijd bezig met de invoering van zone 30. Zo zijn verschillende dorpskernen al zone 30. Verder hebben schoolomgevingen ook een vaste of variabele zone 30. Wijken kregen ondertussen ook zone 30-borden. Het lokale bestuur bekijkt of er nog verdere uitbreiding mogelijk is. Daarnaast krijgen voetgangers en fietsers meer ruimte bij nieuwe woonontwikkelingen.

Kortom, het lokale bestuur zet al volop in op zone 30, maar wil dit nog breder uitrollen binnen de gemeente.'